De kunst van houtbewerken

Eerste Glas in hout

Het plan

Het plan was om een windlicht te maken bestaande uit 4 glas-in-lood panelen met een houten omlijsting. De glazen panelen heb ik eerst gemaakt. De maten van een glazen paneel (zeker bij een beginner zoals ik) hebben een marge van 2 millimeter. Om een nette lamp te maken (haaks enzo) mag de marge maximaal 0,5 mm zijn. Dus leek het me het beste om eerst de glazen panelen te maken en de daarbij ontstane marges later in het houtwerk weg te werken.

Voor de houten constructie van de lamp had ik vijf verschillende opties uitgewerkt. Ik wilde in eerste instantie gaan voor een optie die verbindingstechnisch een beetje kritisch zou worden. Een proefmodel zou moeten uitwijzen of die variant levensvatbaar zou kunnen zijn. De reden om daarvoor te kiezen was dat ik geen verbindingen in de constructie zou hoeven te maken. Eigenlijk een misdaad, houttechnisch gezien.

Het idee was om 4 stijlen te maken waar de glazen panelen in zouden vallen (op die manier kon ik de ontstane marges wegwerken). De stijlen wilde ik verbinden met een bodemplaat. Het glas rust op de bodemplaat, er zijn geen dwarsverbindingen (en dat is ook het kritisch gedeelte).

de spullen

Het glaswerk bestaat uit vier gelijke panelen die met elkaar een kubus vormen. De panelen worden op de hoeken bijeen gehouden door houten profielen.

Het houten frame waar de glaspanelen ingezet worden bestaat uit vier stijlen met een gleuf waar het glas in past, een bodemplaat en een dakje.

eerst een proefmodel maken

Onderstaande foto’s tonen de proefstijl die ik gemaakt heb. Het is veel extra werk om eerst proeven te maken maar de ervaring leert dat het altijd lonend is. Het glas moet precies in de gleuf passen. Het mag niet te strak zitten want als het hout uitzet, mogen de panelen niet kapotgedrukt worden. Aan de andere kant mag het ook niet te los zitten want dan gaat het glas rammelen in de stijlen. 

Van de bodemplaat heb ik ook een proefexemplaar gemaakt. Een proefpassing moet uitwijzen of alle onderdelen uiteindelijk netjes in elkaar te zetten zijn.

De definitieve onderdelen

De onderdelen van de proef bleken goed te passen. Daarmee kon ik verder met het voorbereiden van de onderdelen van de definitieve houten constructie. Ik had gekozen voor beukenhout. De stijlen waren al ooit voorbereid voor een salontafeltje maar bleken daarvoor uiteindelijk te smal.

Een van de stijlen was niet goed geschaafd door de vandiktebank. Met een handschaaf Bailey #5 heb ik die zo goed mogelijk glad geschaafd. Hierna heb ik gleuven gemaakt in elke stijl. 
De bodemplaat is 12 mm dik en deze heb ik aan de onderzijde voorzien van een opstaande rand. Daardoor ontstond er ruimte aan de onderkant voor het snoer.

definitieve onderdelen lijmen

Als alle onderdelen gereed zijn kan de assemblage beginnen. Voordat het zover was heb ik nog een gat geboord om het snoer door de bodemrand te voeren.

Het in elkaar lijmen van de onderdelen in een kritische stap. Omdat ik de glaspanelen pas later in de constructie wilde schuiven moest de ruimte tussen de stijlen minimaal de breedte van een glaspaneel hebben. Om dat te bereiken tijdens het lijmen heb ik latjes op de juiste lengte tussen de spijlen gezet. Als alle onderdelen netjes op hun plaats zitten begint het wachten. De lijm heeft minimaal 24 uur nodig om te drogen. Je kunt dat niet versnellen en toch stiekem eerder aan je werkstuk komen is meestal geen goed idee.

het eindresultaat

En zo ziet de lamp er uiteindelijk uit. Ik ben tevreden met het resultaat. De verbindingen echter ga ik bij een volgende lamp op een degelijkere manier maken. 

1 reactie op “Eerste Glas in hout”

  1. Ik sta versteld hoe snel je het ‘snijden van glas’ onder de knie hebt.. en daarbij slechts één pleister nodig had!
    Het resultaat van deze Tiffany-lamp staat nu voor het raam te pronken. Ik hoop dat hij daar mag blijven staan!
    Anneke

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.